E-BIKE

Az osztrák KTM gyár 1964 óta gyárt kerékpárokat. A nevük összforrt a teljesítmény sportokkal; számos győzelem született a kerékpárjaikkal. Kínálatukban 2012 óta elérhetők a Bosch motorjai, 2013-tól pedig a Panasonic új hátsókerék meghajtásával is rendelhetők a kerékpárok.

A gyártó weboldala itt olvasható.

A 2014-es modellek összefoglalóját itt nézheti meg:

Ha kérdése van a KTM ebike-ról hívjon minket a 06-72/534-530 telefonszámon!

Mi is pontosan az E-bike (Elektromos kerékpár)?

Az elektromos kerékpár egy gyűjtőszó, mely minden olyan kerékpártípust jellemez, melyet elektromos motorral hajtunk. Mivel mára (2012) három külön válfajra szegmentálódott, ezért így érdemes megkülönböztetni őket.

Az elektromos kerékpár szinonimái: e-bringa, elektromos kerékpár, e-kerékpár, elektromos bringa, e-bike, pedelec, s-pedelec, villanybringa, villanykerékpár

Pedelec
A pedal+electric+cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozol. Nem rendelkezhet "gázkarral" mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie. A rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet. E fölött már a saját izomerődre kell hagyatkoznod. A meghajtó elektromotor teljesítménye nem haladhatja meg a 250 W-ot.

S-pedelec
2011-ben még csak a „pedelec”, és „e-bike” kategóriák léteztek, de különvált egy harmadik vonal is. Ez pedig az S-pedelec. Az „S” a speed, azaz sebességet jelöli. Ezeknél az elektromos kerékpároknál a rásegítés bekapcsolását nem csak a pedálozás megkezdése, vagy a pedálozási nyomaték megjelenése, hanem egy markolat elfordítása, vagy gomb megnyomása is elindíthatja. A meghajtás segítségével elérhető végsebességük jóval meghaladhatja a 25 km/h-s sebességet, egyes modellekkel már 100 km/h körüli tempót is lehet kerékpározni. A meghajtó motor teljesítménye bármekkora lehet. Jellemzően 500 W-1,5 kW-ig terjednek a ma használatos S-pedelec kerékpárok teljesítményei. Az e-bike-októl abban különböznek, hogy található rajtuk pedál, és hagyományos kerékpárként is tökéletesen használhatóak, illetve kinézetük is a kerékpárokkal mutat nagyobb rokonságot, mint a robogókkal.

E-bike
Minden olyan elektromos rásegítéssel ellátott kerékpár, mely pedálozás nélkül is mozgásba hozható, legyen az elforgatható markolat, vagy nyomógomb. Illetve a pedálozás megkezdése (ha egyáltalán rendelkezik pedálokkal)semmilyen befolyással nem bír az elektromos rásegítés működésére. Amennyiben a meghajtó motor teljesítménye meghaladja a 250 W-ot, akkor is e-bike a hivatalos megnevezése a kerékpárnak. Bármelyik feltétel teljesülése esetén A1-es segédmotor jogosítvány birtokában lehet csak vezetni a kerékpárt, és a bukósisak is kötelező viseletté válik. Az e-bike-ok 95%-ára a következő jellemzők igazak:

  • kinézetük a robogókéval egyezik meg, és csak a hazai hiányos szabályozás miatt nem minősülnek segédmotoros kerékpárnak
  • a legolcsóbb kategóriát uralják. Többségük kevesebbe kerül, mint 200 000 Ft (ez az a határ, ahonnan már minőségi pedelec kerékpárt is lehet vásárolni), így nem csak az elektromos rendszer minősége, és élettartama kétséges, de maga a „kerékpár” is csak nagy jóindulattal nevezhető annak.
  • legtöbbször idős embereket látni a nyergükben (náluk az ár az egyetlen szempont a vásárláskor, a minőség, és használhatóság csak nagyon alacsony kritériumszinten áll)

Az elektromos kerékpárok világszerte nagyon elterjedtek. Kínában, és a távol-keleten több tíz millió példány fut az utakon, de ezek szinte kivétel nélkül az e-bike kategóriába tartoznak. Hazánkban még kerékpár boltok is forgalmaznak e-bike-ot főleg hazánk délebbi, és Alföldi régióiban.

Forrás: hu.wikipédia.org